Book review

کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد | نقد و بررسی+فیلم و PDF

آن چه در این مقاله خواهید خواند:

بعد از خوندن کتاب به خدای ناشناخته، جنگ چهره ی زنانه ندارد دومین کتابیه که توی سال 1401 خوندمش. تصمیمی که امسال گرفتم و خیلی دوست دارم حتما به اون برسم اینه که تا اخر سال حداقل 24 تا کتاب بخونم و این جا در موردشون صحبت کنم.

در مورد کتاب هایی که میخونم توی قسمت نقد و بررسی کتاب ها مینویسم و همین طور در مورد فیلم هایی که میبینم چیز هایی مینویسم و اون هارو توی قسمت نقد و بررسی فیلم قرار میدم.

امیدوارم این نوشتن ها اول از همه به خودم کمک کنه و تشویقی بشه واسه رسیدن به هدفم توی رسیدن به خوندن تعداد کتاب مورد نظرم و بعد از اون عاملی باشه واسه تشویق شما به خوندن کتاب در سال جدید.

معرفی کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد

 خانم سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ در کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد به دنبال نگاهی جدید نسبت به روایت های معمول جنگ است. او در این کتاب از نگاه زنان درگیر جنگ به روایت جنگ میپردازد و سعی میکند با کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد یک نگاه جدید نسبت به جنگ را از خود به یادگار بگذارد.

سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ در کتاب ضد جنگ خود یعنی جنگ چهره ی زنانه ندارد از مردم درگیر جنگ میگوید. از این که مردم چگونه به جنگ میرفتند. در اخرین روز و در اخرین شب ، پیش از جدایی از محبوب شان، چه کلماتی بین آن ها رد و بدل میشد.
از چگونگی بدرقه جنگجویان و از انتظاری که برای بازگشت آن ها میکشیدند میگوید.

 خانم سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ در کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد داستان قهرمانان و سپه سالاران جنگ را روایت نمیکند بلکه به دنبال گفتن داستان زندگی سربازان عادی جنگ است.
او در این کتاب نه خود حادثه و جنگ بلکه احساسات بر آمده و حس و حال برآمده از جنگ را روایت میکند و همین موضوع به زیبایی های این کتاب افزوده است.

خلاصه اینکه خانم سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ در کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد درباره ی جنگ نمی نویسد بلکه درباره ی انسانِ جنگ مینویسد. او تاریخ جنگ را توصیف نمیکند بلکه تاریخ احساسات را روایت میکند.

از تفاوت های دیگه این کتاب با بقیه کتاب های ضد جنگ مثل مرگ کسب و کار من است (نوشته روبر مرل) میتوان به این نکته اشاره کرد که  فقط جنایت های یک سمت جنگ رو روایت نمیکنه و هر دو سمت جنگ رو مورد نقد قرار میده. مثلا یه جا از کتاب میگه:

متن صوتی و عکس از صفحه ی 36 پاراگراف دو و 37 پاراگراف دو

مورد دیگه ای که واسه من جالب بود اینه هر جا صحبت از کمونیست ها و کارهایی که کردن میشه یاد کارهایی که حکومت ایران اون هارو انجام داده و یا داره انجام میده میوفتم. مثلا یه قسمت از کتاب خودنویسنده در مورد سانسور کتاب های تاریخ مدرسه میگه :

چی بعد از ما میمونه؟ من معلم تاریخ هستم… تا جایی که یادمه، کتاب تاریخ رو سه بار تغییر دادن.
بعد از ما چی میمونه؟ تا وقتی زنده ایم، از ما بپرسید. بعدش مارو از خودتون در نیاورید و نسازید…. 

 

یا توی این قسمت یاد بعضی ارگان ها و نهاد های خاص افتادم. واقعا زندگی ما یه کپی ناقص از روی دست کمونیست هاست
چرا ناقص ؟! چون هر چیزی یه سری خوبی ها هم داره! کپی ما از روی دست کمونیست ها با حذف اون خوبی ها همراه شده.

در همه ی هفتاد سال حکومت شوروی این که شما عضو کمونیست باشید ( نمونه داخلی ؟! عضو بسیج فعال مسجد محل باشید) بسیار مهم بود. حکومت شوروی حکومت صف ها بود، صف برای دریافت نان، صف برای دریافت روغن، ثف برای دریافت اتاق یا آپارتمان و همین طور صف های دیگر.
و کارت عصوین حذب شمارو در اولویت جهت دریافت هر چیزی به صورت غیر نوبت قرار میداد.

 

صف خرید روغن
صف خرید مرغ
صف خرید ماشین

 

عکس هایی از صف های مرغ، روغن و صف خرید ماشین. کافیست هر کلمه ای را به علاوه صف خرید گوگل کنید تا ببینید اون تپه هم قبلا فتح شده است. مثلا صف خرید هویج.

یکی دیگه از چیز هایی که توی این کتاب واسه من جالب بود این بود که مدام من رو یاد سربازی خودم مینداخت. مثلا  شباهت اون جایی که توی پادگان ما هم خیلی از بچه ها با اینکه از صبح چیزی نخورده بودن شام هم نمیخوردن فقط واسه اینکه فرصت بیشتری واسه خواب داشته باشن با این قسمت از کتاب:

حتا دیگه گریه هم نمیکردیم، برای گریه کردن هم احتیاج به نیرو بود که ما نداشتیم، دل مون میخواست بخوابیم، فقط بخوابیم. سر پست دائما راه میرفتم  و با صدای بلند شعر میخوندم. دختر های دگه تراه میخوندن، تا نیوفتن و خواب شون نبره…

یا یاد کارها و حرف ها و واکنش های عجیب غریبی که توی سربازی انجام میدادم افتادم. کارها و حرف هایی که هیچ توضیحی واسشون ندارم و وقتی یادشون میوفتم حیرت میکنم از انجام اون کار ها. واقعا اون سرباز مسلسل چی به نویسنده درست گفته که:

ادم توی جنگ وحشتناک و غیر قابل فهم میشه.

واقعا چطوری میشه اون ادم رو توی اون شرایط فهمید و درک کرد !؟ من حتی خودمم نمیتونم الان خود اون موقعم رو بفهمم.

خلاصه کتاب جنگ چهره زنانه ندارد

 

اگه میخواین شروع به خوندن کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد کنین نباید زیاد دنبال اطلاعات نظامی از قبیل اسم عملیات، منطقه ای که توش عملیات شده و امثال این ها باشین. خانم سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ (اسمش رو نمیخونی نه😂😂😂؟! توی متن اینقدر تکرار میکنم تا بخونیش!) میگه که:

من واسم مسیری که روح میپیماید مهم تر از خود حادثه است! برای من آن قدر مهم و یا در صدر اولویت نیست که بدانم چه و چگونه اتفاقی افتاده است، بلکه دغدغه و نگرانی من این است که در آن جا چه بر سر انسان آمده. چه چیزی را آن جا دیده و درک کرده؟ درباره مسائل مرگ و زندگی به طور کلی! راجع به خویشتن داری خویش! من تاریخ احساسات تجربه شده را مینویسم.

پس حتما تا این جا شما هم متوجه شدین که این کتاب میخواد از جنگ صحبت کنه. اما نه به شکلی که بقیه کتاب ها به جنگ پرداختن بلکه نویسنده کتاب با یک روایت نو و خاص سراغ جنگ رفته.

نویسنده توی این کتاب سعی کرده جنگ رو از نگاه مردم و سربازان عادی به تصویر بکشه. اون به سراغ زن هایی رفته که توی جنگ مسئولیت های مختلفی داشتن. از آشپز و نانوا بگیر تا کسایی که به مجروح ها کمک میکردن داستان زندگی اون ها رو شنیده و بعد از رد کردن اون ها از چنگال سانسور کشور هایی مثل ایران و شوروی برای ما نقل کرده.

این کتاب پر از داستان ها و خاطراتیه که هر کسی رو میخکوب و مجبور میکنه که به جنگ بیشتر و بیشتر فکر کنه.

البته این کتاب فقط یاد آور صحنه های غم و اندوه جنگ نیست و یه جاهایی هم کاری میکنه که از خنده یهو بترکی. مثلا اون جایی که از احترام نظامی گذاشتن واسه ارشد خودش تعریف میکنه واقعا صحنه خنده داریه. میگه :

یادم اومد بهمون یاد دادن که باید به ارشدمون احترام بزاریم. حالا اونا دارن دو نفری میان (رییس بخش سیاسی و فرمانده هنگ). خدایا باید چطوری به اون ها احترام بزارم؟! همین طور در حال راه رفتن فکر میکردم. نزدیک که شدم کتری هارو  زمین گذاشتم، هر دو دست رو نزدیک شقیقه بردم و به هر دوشون تعظیم کردم.

 

مشخصات کتاب به خدای ناشناخته

نام کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد
نام نویسنده سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ
ناشر چشمه
تعداد صفحات 364 صفحه
قیمت 98000
حجم فایل 6.5 میلی گرم
دسته بندی داستان خارجی

جنگ چهره ی زنانه ندارد و من

 

بعضی چیزها با خوندن این کتاب واسم مرور شد و وقتی که این کتاب رو میخوندم اون داستان ها و حرف ها دوباره واسم تداعی شد. مثلا:
احتمالا واسه شما هم پیش اومده و شما هم متوجه این نکته شدین که با یک خبر بد روحتون به هم میریزه و حتی بیماری های جسمی هم پیدا میکنید. اما میخوام ببینم تا حالا واستون پیش اومده که با یک خبر خوب و یک شوک مثبت درد های جسمیتون خوب شن؟! من خودم به این نکته تا الان توجه نکرده بودم اما وقتی که توی کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد این اتفاق واسه یکی از سریاز های زن کتاب رخ داد من رو هم به فکر فرو برد و اون وقت متوجه شدم که چه سر درد ها و چه فشار های جسمی که با یک خبر خوب به چاله های کهکشان شیری نرفتن.

یه زمانی واسه من واقعا سوال شده بود که اگه جنگ بشه میری و میجنگی ؟! و جوابی که از خیلی ها گرفتم این بود که برم بجنگم واسه کی ؟! واسه چی !؟ که این بشه شرایط ؟! یا اون جمله معروف که میگه من واسه وطنی که تو شرایط معمولیش نمیتونم صاحب یک مترش باشم خودم رو به کشتن نمیدم.
توی این کتاب هم از یک پزشکی که در کنار پارتیزان ها داره میجنگه همین سوال رو میپرسن. اون جواب میده :

ما به خاطر استالین نمیجنگیم، به خاطر فرزند های خودمون میجنگیم. به خاطر زندگی آینده. ما نمیخوایم جلوِ دشمن زانو بزنیم. نمیخوایم مرعوب و مغلوب دشمن باشیم شاید ما کور باشیم، انکار نمیکنم اما در عین کور بودن صادق و خالص هم هستیم.

یکی دیگه از چیز هایی که از این کتاب متوجه شدم این بود که کسایی که امروزه با عنوان نئو نازی ما توی اوکراین میشناسیم از زمان های قبل و هنگام جنگ جهانی دوم وجود داشتن و توی شهر هایی مثل ستری زندگی میکردن.

 

 

کتاب صوتی جنگ چهره زنانه ندارد

کتاب صوتی جنگ چهره ی زنانه ندارد با صدای خانوم ملیحه عجم رو من در کانال تلگرام خودم (مهدی عباس زاده) گذاشتم که میتونید از اونجا این کتاب صوتی رو دانلود و استفاه کنید.

فقط قبل از دانلود کتاب صوتی جنگ چهره ی زنانه ندارد باید این نکته رو بگم که کیفیت این کتاب صوتی از نظر من پایین بود. به همین خاطر پیشنهاد میدم اول یه دونه از فایل هاش رو دانلود کنین و گوش بدید و در صورت راضی بودن بقیه فایل هارو دانلود کنید تا حجم اینترنتتون هدر نره.

PDF کتاب جنگ چهره زنانه ندارد

برای دانلود PDF  کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد میتونین توی کانال تلگرامی من عضو بشین و از اون جا نسبت به دانلود و استفاده از  PDF کتاب جنگ چهره زنانه ندارد استفاده کنین.

همچنین میتونین نسخه صوتی این کتاب رو هم از کانال من پیدا کنین و اون رو گوش بدین.

خرید کتاب جنگ چهره زنانه ندارد

کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد که توسط نشر چشمه چاپ و منتشر شده به چاپ بیست و پنجم خودش رسیده. قیمت این کتاب 364 صفحه ای 98.000 هزار تومنه.

این کتاب رو شما میتونین از نشر چشمه تهیه کنین. اما به خاطر قیمت بالای این کتاب پشنهاد من خرید این کتاب از دست دوم فروشی هاست.

جملات کتاب جنگ چهره زنانه ندارد

تعدادی از جملات جذاب کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد را میتوانید در ادامه مطلب بخوانید.

انسان بیش از هر چیز در عشق خودش را نشان میدهد

ایدئولوژی های بزرگ به انسان های کوچک نیاز دارد، انسان کوچکی که نباید بزرگ شود. انسان بزرگ برای ایدئولوژی اضافه است و کار کردن با او راحت نیست. دردسر ساز است.

در زیر قسمت هایی جالب از کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد را میخوانیم:

قسمتی از کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد
قسمتی از کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد
قسمتی از کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد

کتاب های سوتلانا الکساندرونا الکسیویچ

خانم سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ علاوه بر کتاب جنگ چهره ی زنانه ندارد کتا های دیگری هم نوشته است. تیم نویسنده بلاروسی برنده چندین جایزه معتبر مانند نوبل سال 2015 و برنده جایزه صلح کتاب فروشان نیز شده است.

کتاب های زمزمه های چرنوبیل، صداهایی از چرنوبیل، زمان دست دوم، روزگار رفته، صداهای شوروی از جنگ افغانستان، جنگ چهره زنانه ندارد، پسرانی از جنس روی و آخرین شاهدان از کتاب هایی است که سوتلانا آلکساندرونا آلکسیویچ آن ها را نوشته است.

 

انسان ها در هنگام سختی و جنگ نیز به دنبال زندگی ساده خود هستند.

اثار و اهنگ های زیادی در مورد جنگ های جهانی ساخته شده و در طی زمان باز خوانی شده است.  از این اثار میتوان به آهنگ روسری سرمه ای اشاره کرد و یا اهنگ های دیگری مانند کاتیوشا که برای روحیه دادن به سربازان خوانده شد و بعد از جنگ فراگیر و معروف شد.

اهنگ کاتیوشا دربارهٔ دختری است که شعری را برای معشوقش که سرباز است می‌خواند. این آهنگ تاکنون توسط خوانندگان متعدد و مطرح زیادی اجرا شده‌است. نسخه ایتالیایی این آهنگ به نام Fischia il vento به همراه آهنگ Bella Ciao (بلا چاو) از مشهورترین آهنگ‌ها دربارهٔ مقاومت محسوب می‌شوند. که میتونین این اهنگ رو بشنوین.

 

 

واسه دانلود فایل این اهنگ و نمونه های دیگش میتونین به کانال تلگرامی من (مهدی عباس زاده) سر بزنین و یا از همن جا فقط فایل صوتی این اهنگ رو دانلود کنین.

 

 

پیشنهاد من عضو شدن توی کانال تلگرامه چرا که تقریبا تمام فایل هایی که توی سایت ازشون صحیت میکنم رو توی کانال قرار میدم.

جهت عضو شدن توی کانال مهدی عباس زاده کافیه روی دکمه زیر بزنین و فایل هایی که لازم دارین رو پیدا کنین.

 

کانال تلگرامی مهدی عباس زاده

 

شما این کتاب رو خوندین ؟! اگه خوندین نظرتون در مورد این کتاب چیه !؟ به این کتاب چند امتیاز میدین؟! حتما نظرتون رو در این مورد وسام توی کامنت بنویسین.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

شما در حال خوندن چه کتابی هستین و چی دارین تو دستتون ؟! ممنون میشم اگه به منم معرفیش کنین. راستی نظرت در مورد این معرفی کتاب من چی بود ؟! دوست داشتی !؟ چند امتیاز بهم میدی ؟!

امتیاز ما

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
Mehdiabbaszadeh

من مهدی عباس زاده (Mehdi AbbasZadeh) ام علاقه مند به کتاب ها، انیمیشن ها و موسیقی. اینجا از کتاب هایی که میخونم، فیلم هایی که میبینم و از موزیک هایی که گوش میدم صحبت میکنم. راستی! من اینجا از مشکلاتی که تو راه یادگرفتن سئو بهشون بر میخورم هم مینویسم. امیدوارم که حس و حال این سایت رو دوست داشته باشی.

View Comments

  • چند وقتیه جزوی از کتابهای مورد علاقم شده. پراکنده میخونمش، با ترتیب جلو نمی‌رم و بعضی بخش ها رو چند بار میخونم. به نظرم فقط برای رده سنی بزرگسال نیست، به عنوان یه دختر نوجوون چهارده ساله(شاید هنوز بچه به حساب میام؟) کتاب رو میفهمم و علاوه بر ترجمه روونش، روایت های شاید دردناک، پرمعنی و حتی شاید طنز برام جذابش کرده و دیدی که به جنگ داشتم رو تغییر داده. از بخشهای مورد علاقم جایی بود که دو خواهری که بچه های یه قهرمان جنگ بودن(انتظار دارین اسمشون یادم بیاد؟ فقط میدونم یکیشون الگا بود اگه اشتباه نکنم) داشتن از خاطراتی که توی جبهه و جنگ داشتن میگفتن.
    بیشتر داستان ها جوری که من دیدم از پرستارای توی جنگ بود که از مجروحا مراقبت میکردن و بدنشونو تو اون همه خطر به پناهگاه میکشوندن و بیشتر داشتیم دید این افراد به جنگ رو می‌دیدیم ولی خب از نانوا ها، رخت شور ها و.. هم داشتیم. مثلاً یه داستانی از یه فرمانده هنگ رخت شویی تعریف میشد که برام جالب بود که حتی تو جنگ برای اون ها هم سخته.
    در کل کتاب خوبی بود.

    • سلام BsR.the wq عزیزم:) اسمت من رو یاد جاسوس های شوروی انداخت. (البته این که این روز ها دارم پادکست استالین رادیو معجون رو گوش میدم هم بی تاثیر نبوده احتمالا.)
      اول از همه بزار ازت یک تشکر گرم و صمیمی کنم شاید خودت ندونی با کامنت گذاشتنت این جا چه قدر من خوشحال میشم. چه قدر ذوق میکنم و چه قد انگیزه میگیرم که دوباره و دوباره این جا چیزی بنویسم. بعضی وقت ها این جا واسه من میشه یه قلعه که توش کسی نیست و اون قدر دیواراش هم بلنده که کسی از بیرون صدای من رو نمیشنوه.
      در مورد پیامی هم که واسم این جا گذاشتی و گفتی "به عنوان یه دختر نوجوون چهارده ساله(شاید هنوز بچه به حساب میام؟) " باید بهت بگم کسی که میتونه این همه قشنگ بنویسه و دغدغه الانش خوندن همچین کتاب هایی هست دیگه صرفا یه دختر نوجون 14 ساله نیست.
      خیلی دوست داشتم این جا بیشتر ببینمت و نظر هات رو بیشتر بخونم. خیلی دوست داشتم بدونم از کجا اینجارو پیدا کردی!؟
      و در آخر. جمله آخری که نوشتی خیلی قشنگ بود، اون جایی که گفتی حتی جنگ برای اون ها هم سخته!

Recent Posts

کتاب ذهن حواس جمع 📚 نقد و بررسی

چند وقت پیش که داشتم برای نوشتن مقاله بهترین کتاب ها برای تمرکز واسه سایت…

6 ماه ago

کتاب بولت ژورنال | نقد و بررسی + لینک دانلود و فیلم معرفی

این کتاب هم مثل بقیه کتاب های رشد فردی یک داستان از بدبختی خودش میگه…

6 ماه ago

رقابت با سایت های فروشگاهی بزرگ مثل دیجی کالا ✅

امروز میخوام در مورد مسئله ای صحبت کنم که احتمالا هر سئو کاری بهش برخورده…

11 ماه ago

ایندکس کردن ویدئو ها در وردپرس ✅

سلام، امروز میخوام در مورد ایندکس نشدن ویدئوها باهاتون صحبت کنم و راهی که برای…

11 ماه ago

حل ارور Missing field thumbnailUrl در سرچ کنسول ✅

این دومین مقاله من در مورد حل خطاهای سرچ کنسوله و من توی این مقاله…

11 ماه ago

انیمیشن سوپر ماریو | نقد و بررسی + لینک دانلود

احتمالا شما هم مثل من بعد از این که فهمیدین قراره یکی از نوستالژیک ترین…

12 ماه ago