آن چه در این مقاله خواهید خواند:
در روش گرد آوری محتوا ما متن های دیگران را میخوانیم و تمام آن ها را با هم ترکیب کرده و تبدیل به یک پست کامل و جامع میکنیم.
در روش ترجمه ما یک متن را از زبان های دیگر به زبان فارسی ترجمه میکنیم و آن را بعد از ویرایش اولیه در سایت خودمان قرار میدهیم.
باید توجه داشته باشید که در این روش نباید مقاله را به صورت تحت اللفظی ترجمه کنید. یعنی ترجمه به صورت کلمه به کلمه و گوگل ترنسلیتی نباشد. مورد دیگری که باید به آن در ترجمه مقالات یا نوشتن مقاله توجه کنید این است که از کلماتی که در نوشتار و گفتار فارسی زبانان کم استفاده میشود پرهیز کنید. مثلا در یک مقاله با کلمه کلیدی موتور از کلمه پیشرانه در متا های عنوان و دیسکریپشن به جای موتور استفاده نکنید بلکه میتوانید از پیشرانه به عنوان کلمه هم معنی با کلمه کلیدی در خود متن استفاده کنید.
ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که در مورد چه چیزی بنویسم!؟ برای داشتن یک پاسخ دائمی برای این سوال به روش زیر عمل کنید:
حال که فهمیدیم میخواهیم در چه موردی بنویسیم باید بدانیم چگونه باید بنویسیم.
بعد از کامل کردن نوشته باید خودمان آن را بخوانیم و ویرایش کنیم. بهتر است برای ویرایش محتوا بین زمان نوشتن و ویرایش محتوا فاصله ای چند ساعته قرار بگیرد.
امروزه با افزایش توجه گوگل و الگوریتم های گوگل مانند الگوریتم پاندا، پتگوئن و مرغ مگس خوار بسیار مهم است که در مقاله هایتان به طور کامل به یک موضوع بپرازید و این کار ممکن نیست مگر با نوشتن و استفاده از کلمات بیشتر در مورد آن موضوع.
به همین خاطر پیشنهاد میشود نوشته هایتان را حداقل به 1000 کلمه برسانید.
توجه ! قرارداد کردن یک عدد برای تعداد کلمات یک مقاله کار درستی نیست اما داشتن یک عدد مانند یک ستاره قطبی راه را به ما نشان میدهد و ما از روی تعداد کلمات میتوانیم بفهمیم که به یک موضوع به طور کامل پرداخته ایم یا خیر.
باید توجه داشت که ممکن است در یک موضوع با یک پاراگراف 300 کلمه ای مقاله ای کامل بنویسیم و در یک موضوع یا 3000 هزار کلمه هم نتوانیم تمام ابعاد موضوع را بررسی کنیم.
پاراگراف های ابتدایی هر مقاله که به آن ها مقدم گفته میشود بسیار مهم هستند و نویسنده باید در مقدمه هر مقاله ای خلاصه ای از نکات مهم و کاربردی را به همراه یک کال تو اکشن قرار دهد. همچنین در مقدمه از کاربر بخواهد و کاربر را متقاعد کند تا بقیه نوشته اش را بخواند.
همچنین مقاله باید مختصر و مفید باشد و مخاطب را با توضیح دادن هدف نوشته برای ادامه مطلب آماده کند.
تگ ها در مقاله بسیار مهم هستند چرا که قسمت های مختلف مقاله ما را به گوگل معرفی میکنند. ما با استفاده از این تگ ها به گوگل معرفی میکنیم که مقاله ما در چه مورد است و ما داریم در مورد چه چیزی صحبت میکنیم. همچنین با استفاده از آن ها میتوانیم متن خود را ساختار مند کنیم تا خواننده بهتر آن را بخواند و بفهمد.
این تگ ها را به اصطلاح تگ H1 تا H6 مینامند. اولی مهمترین تگ و آخرین کمترین اهمیت را دارد. باید به این نکته توجه داشته باشید که در هر مقاله نهایتا یک تگ H1 میتوانیم داشته باشیم اما از تگ های دیگر میتوانیم به اندازه نیاز استفاده کنیم.
تگ تایتل (عنوان) باید بین 50 تا 60 کاراکتر باشد (تقریبا بین 7 تا 11 کلمه) چرا که اگر بیشتر از این مقدار باشد گوگل آن را در نتایج به صورت سه نقطه نشان میدهد. عنوان مطالب باید دقیقا همان چیزی باشد که مخاطب آن را جست و جو میکند و حتما باید کلمه کلیدی مقاله ما در عنوان مقاله قرار بگیرد.
در عنوان های مقاله میتوانیم از شگرد هایی استفاده کنیم تا آن مقاله جذاب تر شده، کلیک بیشتری خورده و در نتیجه کاربران بیشتری وارد سایت ما شوند.
در زیر چند نمونه از این شگرد هارا میبینیم:
برای این کار میتوانیم از تلگرام یا از خود وردپرس ایموجی هارا انتخاب کنیم و در عنوان مقاله قرار دهیم. این کار باعث میشود که عنوان مقاله ما از عنوان سایت های دیگر متفاوت باشد و جلب توجه کند.
در عنوان مقاله باید از کلماتی مثل بهترین، ارزان ترین و جامع ترین استفاده کنیم تا مخاطب ما با خیالی راحت مقاله ما را بخواند و بداند که تمام چیز های لازم در همین پست گفته شده و او دیگر نیازی به خواندن مقاله سایت های دیگر ندارد.
در عنوان مقاله هایمان میتوانیم از اعداد استفاده کنیم. کاری که حتی خیلی از نویسنده ها برای کتاب های خود نیز انجام میدهند.
مثلا استفان کاوی برای کتاب خود نام 7 عادت مردمان موثر را انتخاب کرد.
ما در عنوان مقاله هایمان میتوانیم از کلمات پرسشی استفاده کنیم، سوالی را طرح کرده و به آن جواب دهیم.
حتی پیشنهاد میشود عینا سوالی را که برای کاربر پیش می آید و آن را سرچ میکند را در عنوان قرار دهیم.
هم باید بین 120 تا 150 کاراکتر باشد چرا که اگر بیشتر از این تعداد کاراکتر بنویسیم مشکلی مشابه با تگ تاتل رخ میدهد.
برای نوشتن تگ دیسکریپشن میتوانیم از ساجست های گوگل استفاده کنیم و دیسکریپشن مقاله هایمان را با آن ها پر کنیم.
همچنین باید یادمان باشد تا از کلمه کلیدی خود نیز در دیسکریپشن استفاده کنیم اما نباید در این راه زیاده روی کنیم و دچار کیبورد استافینگ شویم.
وقتی ما در مقاله های خودمان به صورت انفجاری و زیاد از کلمه کلیدی مربوط به آن مقاله استفاده کنیم گوگل مارا جریمه کرده و در اصطلاح به آن کیبورد استافینگ میگوییم. تراکم مجاز کلمات کلیدی باید بین یک تا چهار درصد باشد.
اما در هنگام نوشتن مقاله نیازی نیست که ما به این اندازه توجه کنیم و آن را محاسبه کنیم چرا که افزونه های سئو مثل یوست و رنک مث خود به صورت هوشمند این مورد را حساب میکنند و اگر ما بیشتر و یا کمتر از حد معمول از کلمات کلیدی استفاده کرده باشیم به ما هشدار میدهند.
برای رفع این مشکلات میتوانیم از کلمات هم معنی و هم خانواده برای کلمات کلیدی خود استفاده کنیم.
در url ها نیز بهتر است کلمه کلیدی ما قرار گرفته باشد.
حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که url مقاله خود را فارسی بنویسیم یا انگلیسی؟! برای پرسش به این سوال ابتدا مزیت های هر کدام را به تفکیک بررسی میکنیم و بعد از آن تصمبم میگیریم که url مقاله خود را فارسی بزاریم یا انگلیسی
مزیت url فارسی نسبت به url انگلیسی این است که در url فارسی وقتی که کاربر سرچ میکند عینا سرچ خود را در url مقاله ما میبیند و احتما بیشتری دارد که مقاله سایت ما را برای مطالعه انتخاب کند.
مزیت url انگلیسی نسبت به url فارسی این است که در url انگلیسی وقتی مقاله را در جایی شیر میکنیم به هم نمیریزد و همان آدرس مقاله می آید.
در هنگام اجرای کمپین ها و موارد دیگر ممکن است این فارسی بودن url ما را دچار مشکل کند.
نتیجه: مهم نیست که url سایت خود را انگیسی انتخاب میکنید یا فارسی مهم این است که در همه مقاله هایتان به یک شکل جلو بروید. پیشنهاد من به شما url انگلیسی است و من در این سایت تمام url ها را به شکل انگلیسی قرار داده ام.
اگر تصمیم گرفتید که url هایتان انگلیسی باشد حتما کلمه کلیدی خود را ترجمه کرده و آن را هم در url خود قرار دهید.
ایندکس مقاله ای روز ها در وب فارسی تبدیل به یک مشکل بزرگ بین وب مستران سایت ها شده است. یکی از راه هایی که میتواند به ایندکس شدن سریع تر سایت ما کمک کند این است که بعد از انتشار پست و یا آپدیت کردن پست از قسمت سرچ کنسول سایت درخواست ایندکس مقاله خود را به گوگل بدهیم.
این کار معمولا به سایت های تازه کار پیشنهاد میشود. چرا که اگر مقاله آن ها دیر توسط گوگل ایندکس شود ممکن است فردی در این بازه قبل از ایندکس شدن مقاله را در سایت خود کاملا کپی کند و گوگل سایت دیگر را به عنوان مرجع اصلی این نوشته در نظر بگیرد و سایت تازه تاسیس را به خاطر داشتن مطالب کپی جریمه کند.
برای این که بفهمیم مقاله ما توسط گوگل دیده و ایندکس شده است میتوانیم از دو روش زیر استفاده کنیم:
لینک سازی شامل دو قسمت میشود. لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی که ما در هر پست باید از هر دوی آن ها استفاده کنیم.
در لینک سازی داخلی باید به این نکات توجه داشت:
آن کلمه ای که ما با آن به مقاله دیگر لینک میدهیم را انکر تکست میگویند.
وقتی که ما به یک سایت دیگری لینک میدهیم به آن میگوییم لینک خارجی یعنی لینکی که از سایت ما خراج شده است. در لینک سازی خارجی باید به سایت هایی که از ما معتبر تر و دارای اهمیت بیشتری برای گوگل هستند لینک بدهیم. توجه داشتن به نکات زیر در لینک دادن به سایت های دیگر مهم است.
برای نو فالو کردن لینک های خارجی میتوانید از کد زیر استفاده کنید. برای این کار کافی است قسمت rel=”nofollow راهمانند کد زیر در تگ لینک قرار دهید. توجه داشته باشید که لینک خارجی در وردپرس به صورت پیش فرض به صورت فالو است.
<a href=”https://mehdiabbaszadeh” rel=”nofollow”>مهدی عباس زاده</a>
باید تگ های مختلف مانند alt تصاویر را پر کنیم. پر کردن alt تصاویر به این صورت است که برای هر عکس باید یک متن مرتبط و متفاوت با بقیه عکس های آن مقاله قرار دهیم.
همچنین در هر عکس میتوانیم از کلمات کلیدی، کلمات هم معنی با کلمه کلیدی و کلمات لانگ تیل با کلمه کلیدی استفاده کنیم تا از طریق عکس نیز از گوگل کاربر جذب کنیم.
سعی کنید همیشه در مقالات خود کامنت گذاری کنید. چرا که کامنت ها باعث میشوند که محتوای شما آپدیت شود و از آن جا که فرش سازی ( تازه سازی) محتوا برای گوگل بسیار مهم است همین کار باعث کسب رتبه بهتر در نتایج گوگل میشود.
اگر سایت شما تازه تاسیس است و یا به هر دلیلی کسی در سایت شما کامنت نمیگذارد خودتان نیز میتوانید در سایت خودتان کامنت بگذارید.
هر مطلب حداقل دو کامنت داشته باشد. یک کامنت با دیدگاهی مخالف با نظر نویسنده درج کنید و یک کامنت با دیدگاهی موافق با نظر نویسنده.
در هر مقاله سعی کنید از عکس های با کیفیت و مرتبط با متن در مقاله استفاده کنید. در هر دو پاراگراف یک عکس وجود داشته باشد که بهتر است این عکس ها با لوگوی کسب و کار شما باشد.
برای قرار دادن عکس در بین محتوا به نکات زیر توجه کنید:
ویدئو ها در مقاله ها بسیار مهم هستند چرا که باعث میشوند مدت ماندگاری کاربر در صفحه ما بیشتر شود. علاوه بر این ویدئو یک منبع خوب برای برندینگ شرکت ما نیز هست.
به طور کلی باید سعی کنیم برای هر مقاله یک ویدئو مرتبط پیدا کنیم و آن را در مقاله قرار دهیم. برای پیدا کردن این ویدئو ها نیز میتوانیم از یوتیوب استفاده کنیم. به این شک که محتوا را از یوتیوب دانلود کرده و آن را در آپارات آپلود میکنیم سپس کد امبد آن را در سایت خودمان قرار میدهیم.( از آن جایی که حجم ویدئو ها معمولا زیاد است و ما حجم کافی برای آپلود آن ها در سایتمان نداریم از آپارات استفاده میکنیم).
از آن جایی که افراد زیادی فقط پاراگراف های اول مقاله ما را میخوانند بهتر است ویدئو در پاراگراف های ابتدایی سایت باشد تا کاربران از وجود ویدئو در مقاله مطلع شوند.
قبل از هر ویدئو توضیحاتی در مورد آن ویدئو بدهید و از کلمات کلیدی در آن نوشته استفاده کنید.
در هر مقاله چیزی برای دانلود قرار دهید تا کاربران آن را دانلود کنند. میتوانید برای دانلود کردن آن فایل از کاربران سایت خود بخواهید که ایمیل خود را وارد کنند و بعد ها از ایمیل کاربرانتان در ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.
میتواند این فابل قابل دانلود pdf همان مقاله ای باشد که کاربر میخواند و یا فایل های مرتبط با مقاله.
بعد از انتشار مقاله لازم است که پست خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید و از کاربران بخواهید که پست جدید را ببینند و برای آن کامنت بنویسند زیرا این کار به ایندکس شدن سریع تر مقاله کمک میکند.
بعد از مدتی از انتشار مقاله باید به سرچ کنسول و گوگل آنالیز خود مراجعه کنیم و محتوای خود را بهینه کنیم. مثلا در یک پست اگر دیدم زمان ماندن کاربر پایین است در پاراگراف های ابتدایی یک ویدئو اضافه کنیم.
در هر مقاله بهتر است با استفاده از علائم نگارشی خاص مانند استفاده درست از ویرگول، دو نقطه(:) و غیره متنی غنی داشته باشیم.
همچنین میتوانیم از علائم خود وردپرس نیز برای خوانایی و زیبایی بیشتر نوشته استفاده کنیم. با استفاده کردن از علامت هایی مانند نقل قول،فهرست های شماره بندی و جدول علاوه بر این که متن زیبا تری خواهیم داشت گوگل نیز امتیاز بیشتری به نوشته ما خواهد داد.
برای آپدیت کردن محتوا میتوان علاوه بر اضافه کردن عکس و ویدئو از اینفوگرافیک ها هم استفاده کرد.
یکی دیگر از راه های اضافه کردن محتوا استفاده از مطالبی است که اگر کمی بیشتر بر روی آن کار کنیم گوگل بر روی آن کلمات به ما رتبه میدهد. این کلمات کلیدی را میتوان از روی سرچ کنسول پیدا کرد و به مرور برای هر کدام یک یا چند پاراگراف نوشت.
برای این کار باید مسیر زیر را طی کرد:
New <==Performance ==> انتخاب پبج ==> پیدا کردن کوئری های مناسب
منظور از استفاده ریچ اسنیپت در مقاله ها همان استفاده از ویژگی امتیاز دادن به نوشته است. برای این کار میتوانید از افزونه های زیادی استفاده کنید که یکی از ساده ترین ها و بهترین ها در این زمینه افزونهYET است.
به این نکته توجه داشته باشید که در هنگام انجام این کار از امتیاز ثابت برای نوشته های خود استفاده نکنید و اجازه بدهید کاربران سایت بتوانند امتیاز بدهند. البته اگر کسی در سایت شما رای نمیدهد و سایت شما کاربر کمی دارد خودتان میتوانید با اکانت های دیگر به خود رای بدهید اما هرگز از گزینه رای ثابت استفاده نکنید.
اسکیما ها انواع مختلفی دارند و به گوگل کمک میکنند تا بتواند درک کند که این کد ها نشان دهنده چه چیزی هستند. آیا ان ها یک پست متنی هستند یا یک مقاله فروش محصول ؟! نشان دهنده یک تصویر هستند یا یک پادکست !؟
شکل های دیگری از اسکیما مانند FAQ هم قرار دارند که در ادامه آن ها را معرفی کرده و طریقه ساختن آن را آموزش خواهیم داد.
وقتی که یک کاربر متنی را از سایت ما میخواند باید به او بگوییم تا بعد از خواندن این مقاله چه کاری باید بکند.
مثلا میتوانیم از آن ها بخواهیم در سایت ما ثبت نام کنند و یا برای کامنت بزارند و نظر خود را در مورد این پست به ما بگویند و یا مقاله ما را در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنند.
بالاتر در مورد اسکیما ها توضیح داده شد اکنون میخواهیم بدانیم دقیقا FAQ چیست و چگونه ما میتوانیم آن را برای سایت خود داشته باشیم.
همان طور که در عکس میبینید این پرسش هایی که اشاره شده همین FAQ ها هستند. برای فعال کردن آن در بلاگ خود ابتدا باید به سایت سئو تکنیکال مراجعه کنید و از قسمت اسکیما جنراتور، FAQ را انتخاب کنید. سوالات خود را بنویسید و بعد جواب آن را در قسمت های مشخص شده وارد کنید. سپس کد ایجاد شده را کپیکنید و به وردپرس خود برگردید. به قسمت دیداری رفته سپس کد خود را PASE کنید و اپدیت را بزنید.
توجه داشته باشید که نشان دادن اسکیماهایی مانند FAQ کاملا بسته به نظر گوگل دارد و ممکن است گوگل تصمیم بگیرد برای بلاگ ما FAQ را نشان ندهد.
ممکن است دلیل نشان ندادن FAQ در سایت شما به خاطر یکی از دلایل زیر باشد:
امروزه به گواه خیلی از سئو کار ها، سئو به سمت برندینگ در حرکت است و برندینگ تاثیر زیادی بر روی سایت شما دارد. شما نیز برای برای برند سازی میتوانید در مقاله هایتان در کنار کلمات کلیدی از برندتان استفاده کنید.
برای مثال نوشتن مقاله به روش مهدی عباس زاده. هر چند که برای این مورد هم نمیتوان عددی بیان کرد اما برای اینکه شاخصی در نوشته های خود داشته باشید سعی کنید حداقل سه بار در هر مقاله از این تکنیک استفاده کنید.
قبل از این که بخوام در مورد کتاب دوباره فکر کن چیزی بنویسم باید بگم…
چند وقت پیش که داشتم برای نوشتن مقاله بهترین کتاب ها برای تمرکز واسه سایت…
این کتاب هم مثل بقیه کتاب های رشد فردی یک داستان از بدبختی خودش میگه…
امروز میخوام در مورد مسئله ای صحبت کنم که احتمالا هر سئو کاری بهش برخورده…
سلام، امروز میخوام در مورد ایندکس نشدن ویدئوها باهاتون صحبت کنم و راهی که برای…
این دومین مقاله من در مورد حل خطاهای سرچ کنسوله و من توی این مقاله…
View Comments
سلام، مقالتون کامل نیست.
سلام، ممنون که خبرمون کردی.
بله این مقاله که در مورد نوشتن یک بلاگ ست کامل هست هنوز تکمیل نیست و به مرور زمان کامل و کامل تر میشه.